איך לכתוב נאום מצוין? 8 טיפים שיעשו לכם את העבודה

כשחושבים על אמנות הנאום, לרוב עולים בראש מושגים כמו כריזמה כובשת, תנועות גוף סוחפות או מנחם בגין. אבל בסופו של דבר – ולא משנה האם ועד כמה אתם מורגלים בדיבור מול קהל או כמה מהפנטת אישיותכם על הבמה – מה שיקבע את טיבו של הנאום שלכם הוא התוכן המילולי שלו.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לכתוב את הנאום המושלם – כזה שייגע בשומעים, יגרום להם לחשוב, לצחוק או ישנה משהו במהלך חייהם.

חדדו את הנושא – עד שתגיעו לליבה

אתם כבר יודעים על מה תרצו לדבר בנאום שלכם. עם זאת, ככל שתשייפו את הנושא ותפשטו אותו למספר נקודות ברורות או לחילופין למטרה אחת מוגדרת – הדבר יבטיח שהנאום ילכוד את תשומת הלב של המאזינים ואף יניע בהם מיתרים רגשיים.

משהחלטתם על מה תדברו ומאיזו זווית תתקפו את הנושא, ובטרם(!) תגשו לכתיבת הנאום עצמו – ערכו מחקר קצר שיספק לכם מידע ונתונים חשובים: מקרי מבחן שיחזקו את הטיעונים שלכם; סטטיסטיקות מעניינות שיעשירו את הנאום ויצבעו אותו בגוונים מדעיים; ומאפיינים דמוגרפיים כלליים על הקהל שיעזרו לכם לבחור בדרך, בניסוח ובטון הטובים ביותר שבהם תציגו את הדברים.

ספרו לקהל שלכם משהו חדש

אחד הפקטורים החשובים בהחלטה כיצד לעסוק בנושא כלשהו באמצעות נאום הוא הכרת הקהל שישמע אותו. קחו לעצמכם רגע כדי לענות על השאלות הבאות: מה הקהל כבר יודע על נושא ההרצאה שלכם? מה האנשים בקהל מרגישים לגבי הנושא הזה? איך הנושא ישפיע על חייהם, אם בכלל?

שאלות אלה יסייעו לכם להבין מה לכלול בנאום ומה לגרוע ממנו, כמו גם באיזה אופן להציג את הדברים. כך למשל, אם לקהל שלכם אין מושג ירוק בנושא המדובר, על הנאום להיות אינפורמטיבי באופיו. לעומת זאת, אם הם מכירים את הנושא אך לא בהכרח מתעניינים בו, על הנאום להיות בעל אופי יותר סוחף ומשכנע (יש כלים לכך, אל דאגה).

הכינו מבנה לנאום

המבנה של הנאום שלכם הוא קריטי ל"העברת" המסר בצורה יעילה. חשוב שיעבור קו לוגי בהיר ורציף בין הנקודות השונות בהן תגעו בנאום, וכדי לשמור עליו מפני הסחות דעת תוכלו גם לעלות לנאום עם כרטיסיות או עזרים שונים. זרימה קולחת של הרעיונות אותם תביעו בנאום תסייע לכם להעביר את הדברים בצורה מחכימה ומשכנעת – ובעיקר תאפשר לכם להיצמד לנושא המרכזי.

בנאום עצמו, עם כל ההתרגשות והסחות הדעת הכרוכות בעמידתכם על הבמה, כדאי לעלות עם כרטיסיות או עזרים אחרים שישמרו עליכם מפני סטייה מאותו קו מקשר.

התחילו חד

החלק הראשון של הנאום הוא זה שבו הקהל הכי מרוכז, ולכן יש לנצלו עד תום. לכן בתחילת הדברים שלכם, נסו לתמצת את הנושא העיקרי או המטרה של הנאום במשפט אחד או שניים. פתיחה חזקה ובהירה כזו "תראה לקהל את הדרך" שבה אתם עתידים להוליך אותו במהלך הנאום ותיצור אצלו ציפייה להמשך.

דרכים חזקות נוספות להתחיל איתן את הנאום שלכם יכולות להיות ציטוט, אזכור של אישיות או אירוע היסטורי, בדיחה או סיפור משעשע, הפעלה של הקהל (לפני שאתחיל אבקש מכם לעצום לרגע את העיניים ולדמיין…), ועוד.

השתמשו בפרטים  ובעזרים

אנקדוטות, נתונים ודוגמאות מהחיים – כל אלה יחזקו משמעותית את הנאום שלכם. יש בכוחם ללכוד את תשומת לבו של הקהל, לגרום אצלו למעורבות רגשית ולתת נופך של אמינות וביסוס עובדתי לנאום כולו. כמו כן, מומלץ להיעזר באמצעים ויזואליים שונים – תמונות, מצגות, קטעי וידאו ועוד – באופן שתומך במסר הכללי ומבהיר את הנושא העיקרי של הנאום.

תנו משהו אישי

אם אתם רוצים שהקהל יתעניין בנושא עליו תדברו – מוטב שהוא יסתקרן גם מכם עצמכם. לכן, אל תהססו לכלול בנאום סיפור אישי או דוגמא מחייכם, ואם זה יהיה מתובל הומור – מה טוב. פעולה כזו משדרת קירבה ואמינות. בכוחה להסיר ספקות ורגשי חשדנות בקרב קהל המאזינים ולגרום להם לבטוח בכם ובדבריכם.

השתמשו באמצעים רטוריים

נאומים טובים נעזרים בכלי רטוריקה שונים על מנת להעביר את המסר בצורה מיטבית ולשכנע את השומעים. נסו להיזכר בשורות מחץ מנאומים מפורסמים שאתם מכירים, ושאלו את עצמכם: איך כוחן של השורות הללו "מחזיק" כל כך הרבה שנים והן ממשיכות לפרוט על רגשותיהם של אנשים כה רבים בזמנים ומקומות שונים?

לכך יש תשובה "רטורית"… 🙂 כלים אסתטיים – לשוניים שונים כגון חזרתיות ואליטרציה (Vini vidi vinci!) הם רבי עוצמה; ביכולתם ללכוד לאורך זמן את הריכוז של היושבים בקהל – ואף להישאר איתם הרבה אחרי שייצאו מהאודיטוריום.

סיימו חזק!

הזיכרון החי ביותר של אנשים מנאום הוא רגעי הסיום שלו. לכן בסוף הנאום שלכם, חזרו למטרה הגדולה שאיתה פתחתם ונסו לרתום אותה לסיום חכם ומעניין, למשל עם מתן תחזית לעתיד, שיתוף בסיפור הצלחה שקשור לנושא ההרצאה או קריאה לקהל לפעולה מסוימת.

זקוקים לייעוץ, עריכה או כתיבה של הנאום שלכם? דברו איתנו עוד היום.

עשי עם הסיפור שלך משהו טוב!

אופציה אחת היא להשאיר פרטים.
השנייה – פשוט להתקשר: 0509053223

דילוג לתוכן